Mønster på vinveske

Mønster på tovet vinveske:

Garn:Fritidsgarn, Cortina e.l.
Pinner. 5,6 eller 7.

Legg opp 7 masker på en pinne.

Fordel maskene på tre pinner, mens du på første omgang øker i hver maske = 14 masker.

Øk i hver tredje maske på annenhver omgang, til det er 42 masker. (bunn på veska)

Strikk 75 omganger rettstrikk.

Så er det klart for å strikke handtaket og du kan fordele maskene på to pinner. (21 m)

Strikk sammen de 2 første og de 2 siste maskene på rettomgangen, strikk vrang tilbake.
Fortsett slik til det gjenstår 7 masker.

Strikk tilsammen 16 omganger med rett og vrangt, før du feller av.

Strikk den andre delen av handtaket på samme måte.

Sy handtakene sammen, fest trådene og tov i maskin med Milo.
Temperaturen kan variere fra maskin til maskin. Prøv deg frem.

Denne er pyntet med Canto, etter toving.

Lykke til!  🙂

8 kommentarer
    1. Hei!
      Så flott at du har lagt ut oppskrift! sitter her og prøver på å strikke dette, men er litt usikker på bunnen. Hvis jeg føler det som står der får jeg det ikke til å gå opp med antall masker med omgangene. så vet ikke om jeg har gjort noe feil med økningen. Når du skriver øke i hver 3 maske, så har jeg økt på en m og så har jeg strikket 2 m vanlig og så økt i en m, strikket 2 m vanlig og økt o.s.v. er dette rett?
      og så lurer jeg på hvorfor du bruker 3 pinner og ikke 4? er det bare på bunnen du bruker 3 pinner og 4 pinner når du strikker rundt?

    2. camilla hansen: Hei Camilla! Når du skal øke i hver 3 maske, da strikket du 2 masker, strikk 1 maske av tråden mellom 2. og 3. maske, strikk så den tredje masken, Det blir da 4 masker. Slik fortsetter du ut omg.
      Du kan godt bruke 4 pinner om du vil. Jeg synes det er best med bare 3. Når jeg strikker rundt etter bunnen bruker jeg 4 pinner eller en liten rundpinne.
      Håper dette hjalp deg litt. 🙂

    3. Hei igjen.
      Takk for svar.
      skal vi se, det du gjør er å ta et kast med tråden da? det jeg har gjort er at jeg har strikket en maske i bakre maskeledd og en maske i fremre maskeledd for å øke.
      Kan jeg spørre hvilke garn du har brukt på den vesken som er på bildet og hvordan har du gjort det med hjertet? og, hvilken side bruker du ut og hvilken har du inn? har du glattstrikken ut og bølgene inn? jaja, det ble et par spørsmål til deg.. 🙂

    4. camilla hansen: Heisann. Jeg strikker en maske i tråden som ligger mellom maske 2 og 3. Men det er ingen problem å gjøre det slik som du gjør det.
      Det blåe garnet som jeg har brukt er melert Fritidsgarn. Hjertepynten har jeg nåjefiltet på, før jeg tova veska. Det er rettsiden som skal ut, den glattstrikkede siden. 🙂

      1. Hei hei!
        Tror ikke jeg har strikket denne i iglo. Husker ikke hvor mye jeg brukte av Fritidsgarn/Cortina. Er så lenge siden jeg strikket slike.

        1. Takk for svar.
          Jeg brukte litt over 2 nøster.
          Tenkte bare vite for å handle riktig mengde garn mens det var på salg
          Takk for fin oppskrift.
          Brukte den for mange år siden og fant den heldigvis igjen 👏👏

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg