Mine første Lugga. :-)

Da har jeg gjennomført kurs i Lugge-laging. 🙂
Og jeg har fått laget meg mine første Luggepar.

7 onsdager har vi vært 8 stykker som har vært samlet til kurs i Luggelaging.
Nesten vemodig at det er slutt. En munter gjeng var det.

De første luggene jeg skulle lage, ville jeg lage til meg selv.
Og må jo bare si at jeg er godt fornøyd med mitt første produkt. 🙂

        

Morsomt, men utrolig mye jobb.

Strikking av gedigne sokker og foring. Toving av sokk og foring for hånd, gav såre knokler.
Steking av fòr og montering av tykke såler. Ble en del ømme fingrer ja. 🙂

Disse er strikket i Alaska
Pinne nr. 4

Pyntet med en heklet blomst og en treperle.

 

En slik tre-læst formet vi luggen over, etter tovingen.

Disse læstene er ikke så enkle å få tak i. Er ikke så mange som lager slik lengre.
Så er det noen som har,  vet noen som har og vil selge,  eller vet noen som lager så gi meg et hint.

19 kommentarer
    1. Skjønner godt du er sår på hender og knoker etter denne jobben,,og så artig det må være og lære noe nytt som dette:) Kjempeflotte og ikke minst så vil dem være gode på føttene nå utover denne vinteren:) Må du ha en fin helg:))

    2. Så tøffe dei var. Men for ein jobb som du sei. Håper virkelig att det var verdt det. Er liksom ikkje noko du kan selge å tjene noe på dette. da vert dei vel svindyre. Men stilige var dei, heilt klart. Ha ei kjempefin helg

    3. Hobbystua: Takk ska du ha! Er veldig morsomt å lære slikt nytt. Blir flere par ettervært. De blir nok gode å tre på seg når jeg kommer tilbake til snøen, etter å ha luftet tærne i varmen en stund. 🙂

    4. synnovesyr: Tusen takk! Lugger er tykke, varme og superlette fottøy man bruker ute, når det er tørt og kald. Det kjennes nesten som å gå ute i bare sokkelæsten. 🙂

    5. gretashobby: Takk takk! Det er mye jobb ja, men så deilige å ha på. 🙂 Det er faktisk ganske stort marked for slike lugger. Er ikke så mange som lager, men mange som vil kjøpe. Før jeg begynte å lage selv, syntes jeg de var dyre, men nå synes jeg det ikke lengre. Man må ut med noen 100-lapper ja. 🙂

    6. Her har du jammen gjort en kjempe jobb må jeg si, luggene ble fantastisk fine, så disse kan du være stolt av ja 🙂

    7. Hei, du kan lage lugglester, (de du former luggen rundt) av isopor(den harde sorten ) den jeg bruker er blå. Teiper rundt hele med gaffateip etterpå at den er ferdig skåret og limt. Jeg har flere som jeg har laget sånn 😊
      Birgit Knutsen har laget egen luggebok og der er oppskrift på hvordan lage disse selv.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg