Da var ett par sokker ferdige.
Disse vaffel-sokkene har jeg planer for,
så de skal legges i “har planer for” kassa.
Strikket i Rubin Superwash.
Pinne nr.3
Størrelse 39-40.
Mønster finnes her.
Da var ett par sokker ferdige.
Disse vaffel-sokkene har jeg planer for,
så de skal legges i “har planer for” kassa.
Strikket i Rubin Superwash.
Pinne nr.3
Størrelse 39-40.
Mønster finnes her.
Nå har jeg fått ferdig ett sitteunderlag.
Ikke det at det trengs varme under baken no.:-)
Dette er laget på bestilling.
Skal nålefilte på navn også,
men siden jeg vet det skal være gave,
tok jeg bilde før navnet kom på
Strikket i Cortina Soft,
Pinne nr. 5,5
Mønster her
Tova godt i maskin, før nålefilting av pynt.
Nålefiltet scooteren med Mor Aase og litt Fritidsgarn.
Joda det ble jaggu ei til av disse vinveskene.
Greie småprosjekt dette. 🙂
Strikket i Fritidsgarn
Pinne nr.5,5
Fargen er ikke like blå som på bildet.
Lilla skal den være. 🙂
En søt sommertopp i barnestørrelse.
Strikket i garnet Nora,
Pinne nr. 3,5
Størrelse 4 år.
Mønster fant jeg i Strikkedesign no. 244
Har strikket og tova meg en skulderveske med Fanamønster.
Strikket i Cortina Soft
Pinne nr. 6
Brukte 10 nøster.
La opp 128 m,
Strikk 100 omganger rett rundt, med mønster.
Strikk 3 riller
Sett merke i begge sidene.
Fell av 12 masker i begge sidene
Legg opp 12 nye masker, over de feldte, på neste omgang.
Strikk 5 riller og fell av.
SKULDER-REIM
Legg ogg 5 masker.
Strikk rett frem og tilbake.
Øk 1 maske på begynnelsen av hver pinne, til du har 12 masker.
Fell av de 4 midterste maskene.(Knapphull)
Legg opp 4 nye masker, over de feldte, på neste pinne.
Strikk til 160 riller
Fell av de 4 midterste maskene.(Knapphull)
Legg opp 4 nye masker på neste pinne.
Fell første maske på hver pinne til 5 masker igjen.
Fell av.
Fest alle løse tråder.
Tov godt i maskina.
Med Milo.
Må sikkert toves flere ganger.
Strekk den i fasong mens den er våt.
Mål før toving: 58X49 cm
Mål etter toving: 40X35 cm
Festet skulder-reima med en dekorativ knapp.
Strikka reimer kan sige etter en tids bruk,
da er det bare å tove den igjen, eller flytte knappene. 🙂
Ja, det ble ei vinveske til. 🙂
Likte veldig godt disse med Fanamønsteret på.
Ble fornøyd med fargene.
Skulderveske i samme farge og mønster er på pinnene. 🙂
(+ ei vinveske til)
Strikket i Cortina Soft
Pinne nr. 5,5
Det ble ei vinflaskeveske til.
Denne gang med Fanamønster.
Strikket i Cortina Soft
(rester fra genseren min)
Pinne nr. 5,5
Tova godt i maskin.
Denne legges også i ” Til salgs ” kassa. 🙂
Vinflaskeveske med Mariusmønster.
Strikket i Cortina Soft,
Pinne nr. 5,5.
Tova i maskin.
Denne legges i ” Til salgs” kassa.
Så er det noen som er interresert, er det bare å send meg en melding eller en mail. 🙂
I dag har jeg laga rullekake som vi skal kose oss med i morgen.
Her i huset er vi veldig glad i marsipan, så det ble rullekake med marsipan både inni og uttapå. 🙂
OPPSKRIFT PÅ RULLEKAKE
4 egg
175 gr sukker
75 gr hvetemel
60 gr potetmel
1/2 ts bakepulver
Pisk egg og sukker til en luftig eggedosis.
Sikt mel, potetmel og bakepulver og vend det forsiktig inn i røren med en slikkepott.
Ha røren i en langpanne (30×40 cm) dekket med bakepapir.
Stekes midt i ovnen i 6-8 min, på 220 grader.
Legg et kjøkkenhåndkle på benken og strø ett tynt lag med sukker på.
Ta ut kaken og hvelv den på kjøkkenhånkleet.
Ta forsiktig av bakepapiret.
Skal du ha bare syltetøy i kaken, kan du smøre syltetøyet på mens den er varm.
Skal du ha krem i den, må du vente til den er kald.
Avkjøl den med langpannen over.
Begynn å rulle kaken i den nærmeste enden. Bruk kjøkkenhåndkleet til å hjelpe til med å få rullet hele kake.
Pass på at kanten kommer under kaken.
Du kan fylle rullekaken med det du liker best.
Inni min kake er det jordbærsyltetøy, marsipan i skiver og krem.
Pyntet den med ett tynt lag med krem og enda mer marsipan.
Pyntingen var det som tok lengst tid, men så morsomt. 🙂
Ha en fin 1.Mai i morgen!
Har fått laget ferdig ett par lugger til, selv om kulden har forlatt oss.:-)
Disse er strikket på bestilling fra en kollega.
Så denne damen har skotøyet klart til neste vinter.
Strikket i Alaska
Størrelse 38.
Etter å ha sett i ei bok med forskjellige strikketeknikker,
fikk jeg lyst til å prøve meg på å sette ihop mønster til sokker selv.
Ble fornøyd med resultatet og en smule stolt. 🙂
Hjertet øverst er strikket i hullmønster og boblemasker.
Falsk flette forran og bak
Strikket i Mor Aase Superwash
Pinne nr. 3.5
Mønster: Egenkomponert. 🙂
Ett par votter til har det blitt.
Har prøvd ut to forskjellige varianter tidligere.
Denne gang ble det en kortere variant.
Disse, som de andre, er strikket i Rauma Vamsegarn.
Fortsatt har jeg brukt ribbestrikk over håndleddet.
Mønster: Eget.
Nå blir det ikke flere utprøvinger for denne gang. 🙂
Da har jeg laget ett til par med tova-votter.
En lang variant dette også
Selve votten er bredere enn den forrige jeg laga.
Den ble for bred for mine hender, men passet til en mannehand.:-)
Ribben på håndleddet er blitt lengre.
Satt veldig godt denne varianten også.
Likte begge jeg da. 🙂
Tommelen har jeg redusert lengden litt på,
så nå er den perfekt.
Strikket i Rauma Vamsegarn. ( rester dette også)
Pinne nr. 5
Mønster: Eget
Har laget en del tova votter igjenom tiden,
men synes ikke de sitter slik jeg vil på hånden.
Bestemte meg for å prøve ut litt, til jeg finner den perfekte votten. 🙂
Det første paret ble slik:
Disse er litt lange. Går godt over håndleddet
Ribbestrikk for at den skal sitte tett inntil håndleddet.
Tommelen ble litt for lang.
Bredden passet perfekt, for mine smale hender.
Ribben vil jeg prøve ut litt mer.
Strikket i Rauma Vamse garn (rester)
Strikkepinner nr. 5
Mønster: Eget
Disse ble ikke blå, men lys lilla.:-)
Veldig greie sokker å strikke.
Enkelt mønster som gjør seg godt.
Strikket i Smart,
Pinne nr.3
Størrelse 37.
Mønster finner du her.
Denne gang måtte litt restegarn til pers.
Greit å bli kvitt litt. 🙂
Sokker strikket i dobbel Lanett,
Pinne nr. 3
Størrelse 2 år.
Jaggu ble det en genser til på meg.:-)
Likte denne så godt at jeg greide ikke la være å strikke den.
Rask strikk med tykt garn og tykke pinner.
Ble veldig godt fornøyd med den
og den er brukt flere ganger allerede.
Strikket i Cortina Soft,
Pinne nr. 7 og 8
Størrelse: Large, med ekstra lengde på bol og armer.
Mønster fant jeg i boka Moderne Norsk Strikk.
Som dere ser på bildet, så er det rikelig med snø på plena ennå.
Men det har vært en flott dag i dag med blå himmel og sol.
Det ble Denver-sokker igjen.
Strikket i mørk-blå, lys-grå og naturhvit Vestlandsgarn.
Størrelse stor. (46)
Mønster finnes her.
Dette sitteunderlaget ble til på en tur til Bodø.
Grei strikk når man sitter i bil. 🙂
Strikket i Cortina Soft
Pinne nr. 5,5
Tova godt i maskin.
Nålefiltet pynt, med Canto, etter toving.
Mønster finner du her.
No har jeg også prøvd meg på disse Kerttu-sokkene.
Veldig morsomme å lage og de var raske å strikke,
når man hadde fått mønsteret inn i fingrene.
Har strikket disse i garnet Safir.
Har laget forsterket hæl.
Pinne nr. 3 og 3,5
Strikket de også litt lengre enn det sto i mønsteret.
Mønster finner du her.